Medewerker aan het woord: Iris over het schoonmaakvak
“In 2013 ben ik gestart als schoonmaker bij MKB Schoon. Ik werd geattendeerd op de functie voor schoonmaker in de regio Utrecht. Destijds was ik op zoek naar een baan nadat ik tien jaar in een modewinkel had gewerkt en door een faillissement thuis kwam te zitten. Ik mocht direct starten met twee uur schoonmaken per dag. Mijn eerste pand was een school en schoonmaakonderhoud was iets waar ik snel aan gehecht raakte. Ik werk graag zelfstandig en ben resultaatgericht. De positieve feedback van opdrachtgevers en mijn werkmentaliteit zorgden ervoor dat ik meer uren kreeg en nu werk ik bijna fulltime in de schoonmaakbranche. Ik heb zogenoemde vaste panden waar ik het schoonmaakonderhoud verzorg. Zo weet ik van tevoren altijd waar ik aan toe ben en is mijn werkschema duidelijk.”
Doorgroeimogelijkheden aangepakt
“Momenteel maak ik schoon bij kantoorpanden en diverse scholen in de regio. Binnen MKB Schoon! kreeg ik na een aantal jaar de kans om als rayonleider aan de slag te gaan. In 2017 werd ik ingewerkt en behaalde de juiste diploma’s. In die functie was ik verantwoordelijk voor de planning, goede vervanging tijdens ziekte of vakanties en was ik veel onderweg. Ook had ik direct contact met de opdrachtgevers en controleerde de kwaliteit van de schoonmaakwerkzaamheden. In die periode heb ik ontzettend veel geleerd, maar ik miste het om op locatie te werken en zelf de werkzaamheden uit te voeren die ik controleerde. Na drie jaar wilde ik graag weer de uitvoering in als schoonmaakster. Ook dit was na overleg natuurlijk mogelijk.” Flexibiliteit in schoonmaakdiensten
“Ik werk verschillende diensten: ochtend, middag en/of avond. En regelmatig val ik in voor een collega. De flexibiliteit in tijden werkt voor mij erg prettig. Inmiddels ken ik veel panden en de bijbehorende wensen van de opdrachtgevers. Zij vinden het ook prettig als een vaste schoonmaker het werk doet.Aan het begin van de coronaperiode zijn we goed begeleid en ingelicht over de extra maatregelen binnen de branche. Contactpunten zoals deurklinken en kranen hebben nu meer aandacht nodig dan anders.
De communicatie en het contact met collega’s is bij MKB Schoon! goed geregeld. Iedereen tot de directie aan toe is aanspreekbaar en altijd bereikbaar. Natuurlijk word ik er ook blij van dat het salaris altijd op tijd binnenkomt. Alles bij elkaar maakt het schoonmaken bij MKB Schoon! heel fijn werk om te doen.”
Delen
